fredag 29. juni 2007

Poesidagen

Vi har netopp hatt besøk av dikteren Geir Gulliksen, som holdt foredrag for oss.
Han leste opptil flere dikt for oss, noe som var en sterk opplevelse for meg iallefall. Jeg synes han skrev på en så naturlig, ærlig og fin måte, som gjorde diktene lettfattelige for oss som ikke har altfor høy forståelse av poesisjangeren. Jeg må innrømme at jeg satt med klumpen i halsen flere ganger.
Han snakket også mye om hvordan han arbeidet med skriving. Han fortalte om de forskjellige personlige gjennombruddene hans, hva holdning til sin egen skriving angår. Dessuten, mye om å bearbeide sine egene tekster. Der kom han med et innspill som iallefall kan være nyttig for meg. nemlig det å late som man er en annen, når en leser egne tekster. For det kan jo ofte være sånn, at en tekst kan gjøre voldsomt inntrykk på en som skriver, fordi du kjenner så veldig på egene følelser. Mens for andre, sier den samme teksten ikke så mye, eller kanskje noe helt annet.
Jeg må si jeg likte hans måte å snakke på. Han var liksomså jordnær og nøktern. La ikke skjul på at han også hadde en indre kritiker. Slik følte jeg at det satte mot i meg, som har en uhyre sterk slik en. Det er håp for meg også, det går an å få til det en vil, hvis man bare ikke gir opp! :-)

1 kommentar:

Ellinor sa...

å, jeg vlle vært der og hørt på når geir gulliksen var der, hørtes ut som d var kjempebra, skriver noen noe om da torstein bugge høverstad var der på lørdag eller?? he..he.. håper dere hadde en super fest og avslutning i går, jeg hadde d hvertfall kjempefint i bryllup, helt til slutt, takk for en super uke, klem ellinor <3