laurdag 7. juli 2007

mine tanker om skriveleiren:)

Hjelp! Jeg vet ikke engang hvor jeg skal begynne! Det å skulle oppsumere
skriveleiren i korte trekk er nemlig helt umulig! Den uka vi hadde sammen på
Rønningen, har vært den mest lærerike, opplevelsesrike og givende tida på
lenge!! Og det sier vel det meste, skulle jeg tro... :D

Da jeg satt på bussen inn til Oslo sånn i 10-tida på mandagen, kan jeg ikke
nekte for at jeg var en smule nervøs - visste liksom ikke helt hva som
ventet meg. Hvordan ville forfatterne være? Og hva med ledsagerne? Ville jeg
komme overens med alle deltagerne? Spørsmålene var mange, så sommerfuglene i
magen min fikk virkelig kjørt seg:)

Heldigvis skulle det vise seg at jeg ikke hadde trengt å bekymre meg. På
bussterminalen ble jeg møtt av to herlige jenter som gav meg det inntrykket
at jeg overhodet ikke hadde noe å være redd for. Det stemte. :-)
Utpå kvelden da alle hadde kommet, kom omsider Simon og Mikkel også! Kulere
forfattere finnes nok ikke!

Hele tirsdagen og onsdagen ble brukt til skriving. Simon og Mikkel var
flinke til å gi oss spennende og krevende oppgaver, og flinke til å gi oss
konstruktive tilbakemeldinger på de tekstene vi leste opp. Vi lærte blant
annet å bygge opp en karakter. ( Husker dere Petrus Amadeus? ) :P

Torsdagen tok vi det litt roligere med tanke på skriving. Hele gjengen dro
til botanisk hage. Det var en kjempeopplevelse, hvertfall for min del. Jeg
har aldri før kunnet ta så mye på blomster uten å føle meg dum... eller
åssen jeg nå skal si det.. og det blir straks litt morsommere å være på et
museum når man kan lese informasjonen selv! Man blir ikke så avhengig av en
ledsager da, på en måte.
Da vi kom tilbake etter lunsj, hadde vi noen enkle skriveoppgaver. Jeg tror
de fleste egentlig var ganske slitne. Hehe. Da klokka endelig ble 16-00, ja,
da var hvertfall jeg glad:)

Fredag var den stooore lyrikkdagen! Haha! Først skrev vi et tungedikt,
etterfulgt av et om lykke. Det var vanskelig, men veldig morsomt! :) Så fikk
vi besøk av Geir Gulliksen. Seriøst, jeg digger den måten han leste opp
diktene sine på!

På lørdagen fikk vi besøk av Torstein Bugge Høverstad! Det var flere enn meg
som hadde sett fram til det møtet. Foredraget var spennende, og det ble
masse tid for oss til å stille spørsmål. Etterpå fikk vi autograf. ( måtte
bare få med det... ) :D
Etter besøket, ble gruppa litt delt. Noen var på shopping, andre lagde mat
til avslutningsfesten, og noen av oss var på teknisk museum.
Avslutningsfesten ja, et stort høydepunkt. Den besto av god mat, taler og
en kjempestilig sang:-)
Dessuten hadde alle fått i oppgave å skrive et dikt om en av de andre som
var til stedet. Så som du sikkert skjønner ble det en god del latter,
muligens noen tårer også, i løpet av denne kvelden :-) Den talen som Ida
holdt på vegne av lederne, den var bare helt utrolig bra! Og Ingunn og
Christina, deres var også megabra! Tror aldri jeg har ledd så mye noen gang.
Kreative sjeler dere i festkomiteen, altså! :D Dessuten gledet det mitt
hjerte stort at vi fikk Eli opp på bordet!

Ja, som du skjønner, minnenne er mange etter denne fantastiske uken, og jeg
har så mye jeg gjerne skulle ha sagt. Men jeg har skjønt at det vil ta tid
før jeg får sortert alle inntrykk og oplevelser.. Såh, jeg tror jeg skal
nærme meg en avslutning nå. Men jeg må ( som Mirra sa), bare få lov til å
takke alle som var med på denne fantastiske leiren! Eli, du er bare helt
utrolig, og jeg beundrer engasjementet ditt! Simon og Mikkel; inponert over
all den kunnskapen dere klarte åpresse inn i hodene våre bare i løpet av
noen ganske få dager. Ja, jeg har hvertfall lært masse. :)
Ledsagerne da? Ja, hva kan jeg vel si om dere? Ikke så mye mer enn at dere
var knallkule, alle sammen! Og jeg var kjempefornøyd med "min" ledsager.
Evelyn; du ruler vilt! :D
Dessuten må jeg jo ikke glemme de andre deltagerne! Kjempeherlige folk, alle
sammen. Så glad for at jeg har fått bli kjent med dere! Vi var en fin gjeng,
og det
sosiale var alltid bra! Alle tok vare på alle, og ja...:D

Greit, da sender jeg dette innlegget.. hehe.. Gleder meg til neste leir!

Nok en gang, takk!!

-Isabel-

Ingen kommentarer: