onsdag 27. juni 2007

Godt igang

Nå har det gått to dager siden vi ankom skriveleiren. Det har vært utrolig masse gøy som har skjedd, så vi har rett og slett ikke rukket å skrive noe her før nå.
Tenkte jeg skulle ta en kort oppsummering, dag for dag, hva som har skjedd.


Mandag
Dette var den store dagen da alle kom strømmende til Rønningen folkehøgskole. :-) Noen av oss, inkludert meg, kom med fly og blei plukka opp av en av ledsagerne, som faktisk jobber i assistansetjenesten på gardermoen. Smart grep det der, Eli!
Iallefall, den første kvelden var det STOR gjensynsglede hos mange av oss. En del hadde jeg faktisk ikke truffet siden sist skriveleir, så det var konge å treffe folka igjen
etter middagen, hadde vi den nødvendige OG koselige velkomstrunden, som hører med på alle leirer. Ledern fra NLB kom og snakka til oss også. Artig.
Vi hadde sånn presentasjonsrunde, litt ala den vi hadde sist leir, med at vi presenterte en av de andre deltakerne. Men denne gangen var vi i grupper, istedenfor to og to. det funka kjempefint, bortsett fra at det blei uhyre mange detaljer å huske tilslutt, så da jeg skulle presentere min ledsager, glemte jeg navnet hun hadde sagt et minutt senere, hehe. (litt flaut)
Ja, og, selvfølgelig, vi traff jo forfatterne! Det var skikkelig artig, syns jeg. Jeg var så heldig å få være på gruppe med en av dem, Simon Stranger, og det var utrolig festlig.
tter presentasjonen skulle vi egentlig ha pizza. men trur du ikke dem hadde glemt bestillinga da...? Dem på Dolly, altså, ikke noen av våre kjære leder. Så vi satt nå og venta og venta, prata og prata, til endelig pizzaen kom, ca halvannen time forsinka. Men fordelen var jo at vi rakk å få skravla oss ganske varme på den tida.
Så alt i alt, en super første kveld.

Tirsdag
Så igår, på tirsdag, braket det løs med skriving.
Eller først så hadde i jo improvisasjon med han Simon (et farst innslag hver dag for å slippe oss litt løs før skrivinga) Kort fortalt, går det ut på at en eller annen begynner å lage en lyd. Det kan være hva som helst, nynne, klappe, prompelyd med munnen, you nanme it. Og så er det bare for de andre å falle inn i musikken med andre lyder og så skal en lytte så det blir smaspill utav det. Det hørtes rart ut, og høres sikkert veldig rart ut også utenfra, men det var innmari gøy! en fin måte å "myke opp" litt.
Nå skal jeg komme til det vi er her for, skrivinga. vi starta med noen enkle komme igang-oppgaver, hvor vi skulle skrive utfra assosiasjoner. Først et musikkstykke (et utrolig trist pianostykke), etterpå fikk vi hver våres brødskiv som vi skulle bli inspirert av, tro det eller ei. tilslutt var det ordet vann, vi skulle skrive noe ut fra. Det var utrolig fascinerende å øre hva de andre hadde skrevet. På noen av oppgavene var det mye som var utrolig likt, når detgjaldt stemning og sånn, mens andre ting var helt forskjellig. Det var en utrolig inspirerende og samtidig en fin og uformell måte å starte opp og få noen ideer på.
På kvelden hadde vi tur til Hønse-lovisas hus, som ligger like ved akerselva (mer kjent i Oslo er jeg ikke) Mange av oss bestemte oss for å gå et stykke langs Akerselva, for det er en innmari fin tur. Skikkelig deilig å få strekt litt på beina etter å ha sitti så lenge stille. Da vi kom fram, hørte vi på foredrag om motkulturen på 70-tallet. Om konflikten mellom foreldregenerasjonen og ungdomskulturen, om opprøret og hvordan små grupperinger opprettet forlag og trykkerier, hvor de ga ut båe aviser og annen litteratur som ikke ble erkjent av de store forlagene og "systemet". Han som fortalte (nå er jeg innmari dårlig til å huske navn) var aktivt med i denne perioden, så det var utrolig engasjerende å høre på. Dessuten ble det en god del diskusjon blant publikum. etter dette, fikk vi servert vafler. uff, jeg åt viss ALTFOR MYE.... vi satt bare og prata og kosa oss ei god stund, før vi tok taxi tilbake til Rønningen.

Onsdag (idag)
Idag skulle vi egentlig dratt på Hovedøya på strandtur. Men så grått og kaldt det var fra morran av, så var det ikke spesielt fristende å legge seg å nyte den bortkomne sola. Så det blir turdag imorra istedet.
Vi jobba masse med å bygge karakterer i skrivinga idag. Først fikk vi i oppgave å skrive en kontaktannonse for en oppdiktet person. Vi skulle finne ut personlighetstrekk og særegenheter, fullstendig fritt. Og da mener jeg fritt. en søkte kontakt med en elg, en annen med en hund. Men de fleste var ikke fullt så fantasifulle. Men det var mange festlige, sære og undeerfundige folk "å bli kjent med". Jeg syns det var en superartig oppgave. Jeg følte jeg virkelig klarte å skape en karakter som jeg kan leve meg in i og bruke videre. Etterpå skrev vi tekster hvor vi beskrev denne personen, både fra utsida, helt nøytralt, og fra denne personens vinkel. Utrolig spennende.
Nå er det kveld, og en god del har vært på badetur. Veit ikke om det blei bading jeg, men det finner vi alltids ut av etterhvert.

det får bli alt for idag. Jeg har noen tekster jeg vil jobbe videre på, før de gode ideene forsvinner fra huet mitt igjen.

Ingen kommentarer: